Keresés az oldalon

2014. február 26., szerda

7. "Vidék határok nélkül"



A vidékfejlesztésben eljutottunk arra a pontra, ahol már kibontakozott a téma. Hamarosan elérkezünk magához Drávaszabolcshoz és a faluban rejlő idegenforgalmi lehetőségekhez. Legalábbis ahhoz a nézőponthoz, melyet magaménak tudhatok. Előtte azonban lassítsunk le kicsit, hiszen már a falu határában járunk és nem akarjuk a kapukat döngetni. Szeretném a vidékfejlesztést még egy kicsit egy szervezet, annak egy adott tevékenysége okán a figyelem középpontjába helyezni. E szervezet nem más, mint a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat( a továbbiakban MNVH ), melynek honlapja a www.mnvh.eu címen érhető el. Hogy megértsük magát a szervezetet, annak  feladatát és célját idézem a honlapról.

„Az MNVH feladata a vidékfejlesztésben érdekelt összes szereplő együttműködési hálózatba szervezése, így az érintett kormányzati, önkormányzati és civil közreműködő, gazdálkodó és társadalmi szervezetek, szakmai testületek, információs és együttműködési hálózatba szervezése, tevékenységének összehangolása. A cél: a vidék társadalmi-gazdasági fejlődése, a felzárkóztatás, valamint a támogatási források hatékony felhasználása. Nem kevésbé fontos cél továbbá a gyakorlat-orientált térségközi és nemzetközi kapcsolatok kiépítése, a magyar nemzeti érdekek és értékek európai képviselete. Az MNVH tevékenysége nyomán az Európai Vidékfejlesztési Hálózatban együttműködő 27 tagország megismerheti a magyar fejlesztési eredményeket és a hazai vidékfejlesztő közösségek is tanulhatnak külföldi mintákból. „
Forrás: http://www.mnvh.eu/szervezet-celja

A későbbiekben fogom még e sorokat idézni, amikor olyan problémakörhöz érünk, melynek kezelése a helyi lehetőségeket szem előtt tartva komoly aggodalomra adhat okot. Véleményem szerint e cél gondosan átolvasva alátámasztja az eddigi értekezéseim tartalmának helyt állóságát és segítőkezet nyújt a helyi idegenforgalmi fejlesztések értékeléséhez.
Aki megtekinti a honlapot, az rögtön látja is, hogy a szervezet a megfogalmazott feladatának tökéletesen eleget tesz, emellett a célja is jól követhető.  Elérhető minden olyan információ, mely a vidékfejlesztéssel kapcsolatban útbaigazíthatja az önkormányzatokat, civil szervezeteket, de még a magánszemélyeket is. Még a legtájékozottabb vidéki  vállalkozóknak, polgármestereknek sem árt, ha olykor felkeresik ezt az oldalt.

Magát az MNVH- t a Magyar Vidék Mozaik( a továbbiakban MVM ) lapnak köszönhetően ismertem meg, melynek III. évfolyamának 3. számában jelent meg a FONK közösségfejlesztő szociológus munkatársának Kovács Orsolyának a „Fiatalok a vidékért!” című cikke. E cikknek köszönhetően részesültem a megtisztelő felkérésben, hogy kifejtsem  a véleményem a vidék és a fiatalok témában.   Az MVM  olyan 3-4 havonta jelenik meg új számmal, melynek terjesztését a Vidékfejlesztési Minisztérium támogatja. Az említett cikket tartalmazó szám  nyomtatott formában 5000-es példányszámban jelent meg. Elektronikus változata a http://www.mnvh.eu/kiadvany/magyar-videki-mozaik linken keresztül érhető el.  A lap jelentőségét már csak abban is látom, hogy nem állapodik meg a napjainkban bevett online magazin formájánál, hanem hagyományos módon is országszerte elérhető. Így ahhoz is eljut, aki jobban kedveli a klasszikus, nyomtatott információ közlést. Napjaink sajtó termékeinek üzemeltetése nem igényel egyebet, csak egy blog felület és közérdekű adatokat, információkat összegyűjtő honlapokat, mint szabad források. Így nincs szükség egyébre, csak az amúgy is elérhető cikkeket átmásolva beilleszteni a saját felületünkre.  

Az említett cikkről ejtenék pár szót, hátha valaki kedvet kap, hogy elolvassa. A Fonk szóba került már pár értekezésem alkalmával. Pontosan azért, mert  már csak közösségépítő tevékenysége révén sem határolható el a vidékfejlesztéstől és így  a térség idegenforgalmától sem.  Kovács Orsolya cikke az általuk már harmadszor megrendezésre került „Ther Rural Citizen”, avagy a „Vidéki Állampolgár” elnevezésű ifjúság eszme csereprogram főbb eseményeinek bemutatásával tárja elénk azt a képet, hogy ténylegesen Európa szívében foglalunk helyet. A 2013. július 6. és 22. között lezajlott rendezvényre 10 európai ország, köztük az új tagállam Horvátország 18-30 éves fiataljai érkeztek és kulturális, társadalmi programokon való részvételükkel  erősítették a nemzetközi kapcsolatok baráti alakulását. 

 Forrás: Fenntartható Ormánság Nonprofit Kft. facebook oldala

A cikk folytatásában szó esik Drávaszabolcs idegenforgalmi jelentőségének növeléséről, mint esély a fiatalok elvándorlása ellen, mely véleményem szerint a vidéki települések és főként az aprófalvak társadalmára leselkedő legnagyobb veszély. Szó esik a Zöldútról, mint összeköttetés az Ormánság falvai közt és hamarosan már Magyarország és Horvátország közt is.

A közös  horvát- magyar zöldutas és egyéb idegenforgalmi projektek a jövőben még komoly hatással lehetnek a térségre, mely Drávaszabolcsot is magába foglalja. A cikk e része szóljon érvként a térségtől való elzárkózás, a társadalmi passzivitás ellen és legyen felkérés a térségi együttműködésre! Ellenkező esetben elképzelhető, hogy  a körülölelő tér virágzásában lesz egy terméketlen folt. Drávaszabolcs.

"A Dráva parton is kirándultunk"
 Forrás: Fenntartható Ormánság Nonprofit Kft. facebook oldala

Az elkövetkező értekezésemmel már eljutunk a faluba, amelynek még mindig nem a konkrét idegenforgalma a téma, hanem egy olyan sajtótermék, melyről sokan még csak nem is hallottak, de a drávaszabolcsi önkormányzat, mint a magazin alapítója jelenik meg. E termék létrejöttének okát fogom körüljárni, annak létjogosultságát és tevékenységét. Hogy miként kapcsolódik az idegenforgalomhoz? Nos egy "újság" mindenkor az információ közlésére hivatott. Jelen esetben egy a horvát- magyar kapcsolatokat erősbíteni kívánó online magazinról beszélünk. Minden település életének meghatározó tényezője a földrajzi fekvése, mely Drávaszabolcs esetében legegyszerűbben Dráva- menti fekvést takar, mely folyó egy homogén tájat szel ketté. Így történelmünk és a túl oldal történelme bizonyosan összefonódik. E gondolatot a magazin alapításában való szerepünk is igazolni látszik. 

Csak az idegenforgalmat szemlélve, annak potenciális vendégköréhez déli szomszédaink is hozzá tartoznak. Gondoljunk csupán a múltunkra! A közös múltra, mely kapcsán legalább két turisztikai terméket sikerrel értékesíthetnénk. A kínálatot nyújtó felad egy hirdetést, egy reklámot, a szolgáltatást potenciálisan igénybe vevő reagál arra. Így az információ körforgása által a kereslet és kínálat harmonizálódik. ( lesz belőle egy kis idegenforgalom )

Vajon milyen tevékenységünk mutatkozik meg a Horvát- Magyar Európai Panoráma bejegyzett online sajtótermék létezésével és működésével kapcsolatban? Támogatja e az a helyi társadalmat, a térségi és már a nemzetközi társadalmi kapcsolatok hálóba fonódását? Hogy meglássuk, vajon együtt tényleg könnyebb?

Egy képet festenék, melynek értékét mindenkinek magának kell megítélni.