Keresés az oldalon

2014. augusztus 14., csütörtök

10. Vezetői trenddel állunk szemben?




Gondolom, sokaknak van Facebook profilja, akadnak, akik oldallal is rendelkeznek. Akik nem, azok is értesülhetnek nap, mint nap érdekes hírekről. „ Az erdő mélyén elképesztő dologra bukkantak” és társai mind figyelemfelkeltések. Sok esetben nem tartalmaznak érdemi információt és akad bőven álhír is, de abban biztos lehet mindenki, hogy vannak köztük érdemesek is. Lassan elkövetkezik a 2015-ös év és még mindig nem olvasni, hogy egy drávaszabolcsi udvarban elképesztő dologra bukkantak. Pedig a legendák szerint drávaszabolcsi kocsibejárók is elképesztő dolgokat takarhatnak. 2010-ben kezdtem el foglalkozni a drávaszabolcsi bunkerekkel, melyek témájában egészen a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kutatási osztályának vezetőjéig jutottam. Ez az információ azért lényeges, mert készült egy komplett turisztikai hasznosítási terv, amely a védelmi rendszer egészére kiterjed, de lokálisan, az egyes körletek hasznosításával idáig senki sem foglalkozott. Innovációs fejlesztési javaslatot dolgoztam ki, ami egyedülálló turisztikai kínálat kialakításával Drávaszabolcsot országosan ismert településsé tehetné. Első lépcsője volna ez a kis- falusi turizmusépítésnek és egy eddig ismeretlen pozícióba helyezné a településünk, abba a pozícióba, ami a múltat a jelenben manifesztálva megváltoztathatná a magyar történelem középiskolai oktatását, a hidegháború tekintetében.

2010-ben már aktualitását nyerte a horvát- magyar Ipa támogatások felhasználása és ez okból kelt remény bennem is, hogy Drávaszabolcs megindulhat az idegenforgalom rögös útján, amiben én is segédkezhetek. A Polgármester Asszonnyal a bunker témában folytatott beszélgetésem nagy lendületet adott, de sajnos utólag értékelve nem a saját ésszerű belátása, hanem egy korábban Drávaszabolcson levezetett terepbejárás motiválta érdeklődés volt ez a részéről. A terepjárással egybekötött konferencián megjelentek a Pécsi Tudományegyetem neves professzorai, tanszékvezetői, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum osztályvezetői és neves horvát szakemberek mellett a fiatal kutatók is. Még a bolond is gondolhatja, mit is jelent ez.

Lehetőséget és nem is akármilyen lehetőséget! 
Immár ismerjük az általam elmesélni kívánt folyamat mozgató rugóját, most érdemes magát a történetet elmesélni!

A Polgármester Asszonnyal lefolytatott beszélgetéseim egy találkozón való részvételemhez vezettek a Dél- Baranya Határmenti Települések Egyesületének Munkaszervezet vezetőjénél. Itt kezdődött maga a történet!
Nem kívánok szakszavakkal bonyolult mondatokat formálni. Egyszerűen egy olyan turisztikai mikró hálózat modelljét tárta elénk, melyben a környékbeli aprófalvak mind megjelenhetnének saját apró idegenforgalmi kínálatukkal, szolgáltatásukkal. Egy hálózatba kötve egymás értékét a sokszorosára növelnék. Az összeköttetést, mint utólag már én is megértettem, kijelölt kerékpárút és a közutak is biztosították volna. Ugye ismerős ez a gondolat? A már meglévőt használni és nem alakítani tovább a környezetet. A horvátokkal közösen felhasználható forrásokat inkább a kínálat és szolgáltatások megfelelő színvonalra emelésére szánva, egy láthatatlan hálózatot építettek volna. Gazdasági alapokra emelve a határtérség mind a magyar, mint a horvát kistelepüléseinek kapcsolatát. Emellett maximálisan eleget téve a Dél- Dunántúli Operatív Programnak a hálózat a Harkány- Siklós- Villány idegenforgalmi tengely kiegészítő szolgáltató hálójaként a felsőbb elképzeléseket erősítette volna. Nos, ez az a fajta gondolkodás, amivel egy polgármesternek rendelkezni kell, mert a nevezett Úr ez idő tájt egy közeli település első embere volt.
Hogy mi történt ezt követően?

Pontos rálátása senkinek sincs, mert ez is egyfajta magánakció volt, mely nem élvezett túl magas fokú nyilvánosságot. Csak a végeredményét láthatjuk, azaz túl nyilvánosan, láthatóan nem változott a falu arculata, nem jön a turista! Az bizonyos, hogy a siklósi vár parkolójában kialakított épület lett volna hivatott a környék településeinek idegenforgalmi kínálatát prezentálni. A kérdés, amely azóta is foglalkoztat, hogy ha a védelmi rendszer egésze nem rendelkezik nagy idegenforgalmi potenciállal, de szakaszosan, körletenként lehetőséget nyújt, mire várunk? Bizonyítottan mindenki az újat, ismeretlent keresi. Miért is nem elégíthető ki az érdeklődés?  Talán, mert dolgozni kell érte, nem is keveset és arra várunk, hogy valaki elvégezze a munkát helyettünk!

Momentumok következnek most, melyek a helyi vezetői trend leírására tökéletesen alkalmasak!
Miután elkészültem a diplomamunkámmal, mely természetesen a magasabb színvonalú elképzeléseim nem tartalmazza, kértem egy újabb hivatali találkozót a Polgármester Asszonytól. Vittem neki egy rövid prezentációt, hogy mit lehetne létrehozni csak a bunkereinkből. Túl sok kérdése nem volt, csupán, hogy van e költségvetési tervem! (Két értékhatárt mondtam, az egyik egy nullával hosszabb.)  Itt elgondolkodtam, mivel ha akarnék, írhatnék, mert minden gondolat az enyém és így minden anyagi fordítást le tudnék tételesen vetíteni. De miért a költségvetési terv? Hiszen ez egy ötlet, amit tudtommal be fogunk építeni egy magasabb elképzelésbe, így normális körülmények között tapasztalt szakember foglakozik tovább a gazdasági oldallal és én, mint ötletgazda csupán segítek a helyi tervezésben és kivitelezésben. Ebből két dolgot szűrtem le már akkor nagyon naiv fejjel. A vezetőnknek fogalma sincs arról, hogy zajlik egy fejlesztés, és ha lenne, sem akarna vele maga foglalkozni. A nem akarásnak pedig mindannyian tapasztalhatjuk mi az eredménye! Természetesen a kis idegenforgalmi hálózatból nem lett semmi sem ezen a szinten, de érdemes eljátszadozni a gondolattal, mi lett volna, ha… Vajon a költségvetési terv birtokában egyedül is nekiláttunk volna és lett volna turista, lennének vendégéjszakáink, esetleg maradt volna éttermünk? Nem gondolom! Pontosan azért nem, mert ha valaki ért valamit, vagy csak érdeklődést mutat iránta, az azt felelte volna: Hát készítsük el!

Ezt követően tettem még egy kísérletet, két évvel később az Alpolgármester Úrnak nyújtottam át személyesen egy prezentációs dokumentumot, amely már lépésekre szedi a fejlesztést. Melyben a rövidtávú célkitűzés szerepel és utal már a középtávra. Ebből következtetni lehet, hogy van hosszú távú elképzelésem is. E papírköteg már nem csupán egy attrakció kialakítására gondol, hanem idegenforgalmi csomag és háló kiépítésére. Melynek elengedhetetlen szükséglete az első lépés. „Alapkő”! Ekkor értem fel a szakdolgozatomhoz és láttam be, hogy igaza volt az opponensemnek, túl sok felesleges munkát végeztem. Már összefüggéseiben láttam a feladatot. Természetesen félre lett seperve az újabb benyújtott dokumentumom, pedig most már nem egy dologra, hanem a faluban rejlő összes idegenforgalmi lehetőségre koncentrálva, szakaszokra bontva ötleteztem. 
 
Utolsó próbálkozásom e témában nagyjából egy éve az Együtt Drávaszabolcsért csoport megnyitásakor történt, amikor is indokolttá vált az újabb próbálkozás, hogy felkeltsem a vezetőink figyelmét, de már nem a bunkerek köré alkotott elképzelés motivált. Összefüggéseiben szemben állt a kormányzati törekvés, mely véleményem szerint sok hasznot nem hoz nekünk és a helyi fejlesztési gondolataimat összefogó elképzelés. Az épülő kerékpárút átalakítja a környezetet és így a lehetőségeket is csökkenti. Valahol egy lépést kell tenni a helyi idegenforgalom felé és ezt a lépést én már korábban kidolgoztam. Maga a terv az Önkormányzatnak és így a falunak egy fillérjébe sem kerül. Azonban ha már el is érünk a turizmussal arra a szintre, ahol már magasabb színvonal teremtésére van lehetőség és egy átgondolatlan fejlesztéssel, mely meghúzott egy lemoshatatlan határt elvágtunk egy irányt, azzal magunk szűkítettük be a saját mozgásterünket. Így lehet elérni, hogy ne épülhessen ki széles vonzásköre a kínálatunknak. Amit a trend erősen mutat, kevés kivétellel csak a felsőbb elképzeléseket „engedjük át”! Nem érünk el így mást, csak „Benzinkút leszünk mi az autópályán”! A lakosságot, a vállalkozókat gazdasági érdekkörbe kellene fűzni! El kellene kezdeni, mert az idő halad és a források fogynak, nem lesz mindig a horvát- magyar határ rivaldafényben. 

Dr. Török István javaslatára Nyílt levél formájában nyújtottam be ismételten az elképzeléseim és immár véleményezésre! A jövőnk okán merészeltem tenni, mert ha a falu veszít bármely lehetőségéből, a lakosság issza meg annak a levét! Ezt követően a FONK lebonyolításával megtartott drávaszabolcsi Zöldút tájékoztatón elhangzottak az Alpolgármester Úr szavai: „ A mag el van vetve!” Azt a magot bizony úgy elvetették, hogy az ki is égett egyből.

Se válasz a levelemre, se egy személyes beszélgetés! De még ha az utcán összefutnánk is, ha egy mód van rá, a Polgármester Asszony kerüli a kapcsolatteremtést. Ha lehet, köszönni se kelljen! Nem haragszom, nem akarok én a vezetés munkájában mindenhol hibát keresni, az nem az én feladatom. Nem rendelkezem elegendő kompetenciával. Vannak, azonban akik igen és hihetetlennek tűnik, de minden mindennel összefüggésben áll. Ez a hozzáállás, amit a helyi idegenforgalom ellehetetlenítésének tartok, nem hiszem, hogy csak e témában él és tevékenyen bontogatja az alapot! Nem haragszom, elégedetlen vagyok.

2 millió- 20 millió volt a két értékhatár, amit említettem! Érdemes elgondolkodni, mire mennyit költünk és nem egyszeri kialakítási költségként, mert az üzemeltetésére már megtermelné a forrásait.

Még nem ejtettünk szót a LEADER programról, amiről legalább hallani lehetett! Legalább azzal kicsit többet foglalkoztunk, habár annak eredményét, szintén nyomokban sem látni!

Azonban az emlékező képességem már sajnos nem az igazi, idősödöm! Szívesen veszem, ha megcáfolnak. Inkább legyek én most elfogult és tévedjek én, mint hogy az igazam nyerjen!